Fotografia | 1 Arta si stiinta

publicat în Thoughts

Fotografia | 1 Arta si stiinta

Fotografia este atat o arta cat si o stiinta. Ne permite sa ne exprimam sentimentele si emotiile, dar pentru a realiza acest lucru trebuie sa stapanim si partea stiintifica. Spre deosebire de un pictor, care este in contact direct cu subiectul si panza, intre fotograf si subiectul sau se interpune aparatul de fotografiat, iar de „panza” este separat de calculator si imprimanta.

Sunt multe persoane care isi dedica intreaga viata pentru a stapani partea stiintifica a fotografiei. O astfel de persoana poate captura fotografii excelente din punct de vedere tehnic, dar care nu transmit nici un sentiment sau emotie.

Zilnic unt scrise sute de articole despre aspectul stiintific al fotografiei. De la recenzii ale echipamentelor, la tehnici de procesare ale imaginilor sau sfaturi despre ce merge si ce nu merge. Nu este nimic in neregula cu acest lucru. Partea tehnica a fotografiei este foarte importanta și sa inveti cat de mult poti este foarte bine.

Cu toate acestea, sa inveti despre aspectul artistic al fotografiei este la fel de important. Din pacate exista o cantitate de informatie mult mai mica despre fotografie ca arta. Este ca si cum majoritatea fotografilor au descoperit cat de mult au de invatat despre aspectul tehnic  si coplesiti si fermecati de echipamente si tehnici s-au oprit si nu au cautat mai departe. O alta cauza ar fi ca unor fotografi le este incomod sa scrie despre fotografie ca arta sau le lipseste practica sau cunostintele pentru a face acest lucru.

Fotografia este compusa din doua elemente esentiale: arta si stiinta. Prin combinarea cu succes a acestor doua elemente pot fi realizare fotografii de clasa mondiala.

Cu toate acestea, arta si stiinta difera foarte mult in ceea ce priveste scopul si aplicarea lor. De fapt, sunt asa de indepartate incat prezinta dificultati serioase daca fotograful nu le cunoaste calitatile.

Partea stiintifica a fotografiei include tehnici si echipamente. Partea artistica a fotografiei include obiectivele artistice ale fotografului, viziunea sa, inspiratia si utilizarea unor concepte legate de arta.  Aceste parti trebuie sa fuzioneze perfect pentru a crea cu succes fotografii de talie mondiala. Daca una din aceste parti o domina pe cealalta, rezultatul este fie o fotografie excelenta din punct de vedere tehnic dar fara prea mult interes artistic, fie o fotografie foarte artistica dar căreia ii lipseste excelenta tehnica.

Din pacate, primul scenariu este mult mai frecvent. In alte cuvinte, sunt prea multe fotografii perfecte din punct de vedere tehnic carora le lipseste continutul artistic, mesajul sau viziunea.

Fotografia este un mediu extrem de tehnic deoarece, spre deosebire de pictura si desen, celelate arte vizuale apropiate de fotografie, un dispozitiv mecanic, aparatul de fotografiat, se afla intre fotograf si subiectul sau.

Un pictor nu este separat de subiectul sau printr-un dispozitiv mecanic. Pictorul nu vede prin pensula si ulei la fel cum fotograful vede prin aparatul sau. Pensula si uleiul sunt doar unelte care transpun pe panza viziunea pictorului.

Faptul ca aparatul de fotografiat sta intre fotograf si subiect inseamna ca un numar de modificari vor fi introduse de acesta, modificari cu care pictorul nu trebuie sa se confrunte. Spre exemplu, aproape toate obiectivele introduc o anumita distorsiune, neclaritate, aberatie  cromatica, vignetare, etc. Pictorii nu se confrunta cu astfel de dificultati optice pentru ca pensula lor picteaza exact ceea ce vor.  Bineinteles ca este nevoie de ani de formare  pentru a invata cum sa foloseasca pensula ca un maestru, dar pensula nu are vointa proprie la fel ca un obiectiv.

Si filmul sau senzorul digital introduce un numar de modificari cum ar fi granulatie, zgomot, rezolutie mare sau mica, pixelare, schimbari de culoare, etc. Pictorii nu au de a face cu toate acestea deoarece nu exista nici o pensula care sa aiba o anumita rezolutie sau care sa introduca granulatie sau zgomot. Toate pensulele sunt fara granulatie si independente de rezolutie, si ii da voie pictorului sa creeze imagini de orice dimenziune, fara sa isi faca griji de dimensiunea maxima a imaginii, de pierderea de detalii, de probleme cu marirea sau micsorarea sau de granulatie si de eliminarea acesteia.

Fiecare film sau senzor digital are o gama specifica de culori si contrast. Daca gama de culori sau de contrast este depasita de gama de luminozitate a scenei sau de intensitatea culorilor, fotografia va suferi din punct de vedere al umbrelor fara trasaturi si/sau a partilor luminoase supra-expuse. La fel, pictorii nu trebuie sa se confrunte cu aceste probleme. Asa cum pensulele sunt independente de rezolutie, ele nu pot excede gama contatului sau gama de culori. Uleiul asezat pe panza are intotdeauna aceeasi culoare si luminozitate ca aceea aleasa de pictor. Tonurile joase si tonurile inalte sunt executate asa cum pictorul doreste sa fie executate, cu atatea detalii cate vrea el. Din acest motiv pictorii nu trebuie sa foloseasca expometrul sau sa isi faca griji despre histograme si balansul de alb.

Mai sunt si alte aspecte cu care un pictor nu trebuie sa se confrunte, dar ideea principala este ca fotograful are mult mai multe provocari tehnice cu care trebuie sa se confrunte. Pentru ca nu depind de un instrument mecanic pentru a crea imaginea, pictorii nu trebuie sa invete mai intai cum sa foloseasca aparatul de fotografiat si cum sa treaca peste sau sa combata modificarile introduse de acesta. Fotografii trebuie sa invete toate aceste aspecte si pentru unii totul se opreste aici, adica sa invete cum sa creeze fotografii fara problemele descrise plus inca multe altele pe care nu le-am amintit.

Dar facand acest lucru, adica devenind un fotograf excelent din punct de vedere tehnic, inseamna sa abordeze doar una din cele doua parti ale fotografiei.

Fotograful trebuie sa invete cum sa treaca peste sau sa combata problemele tehnice si sa fie atat de confortabil cu partea tehnica a fotografiei incat aceasta sa-i devina o a doua natura. Aceasta abordare va permite ceativitatii sa curga neintrerupta si va oferi acestuia libertatea si oportunitatea sa se concentreze asupra considerentelor artistice, stiind ca aspectul tehnic a fost acoperit. Apoi trebuie sa isi asculte inspiratia si sa nu se mai gandeasca, sa inceapa sa simta pentru a crea imagini care reprezinta raspunsul emotional al scenei din fata lui in loc de reprezentarea scenei intr-un mod mecanic, perfect din punct de vedere tehnic, dar fara mesaj si emotie.

Mai sunt multe de spus despre partea artistica a fotografiei si voi continua in viitorul apropiat.

1 Arta si stiinta
2 Despre echipament
3 De la ochi la aparat | Partea 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *